Gualeni, Stefano

Persona
Stefano Gualeni al Festivaletteratura 2016 - ©Festivaletteratura
Filosofo che progetta videogiochi e game designer appassionato di filosofia (e a volte nessuna di queste due cose), è docente di ruolo all'Università di Malta e professore a contratto per il Laguna College of Art and Design (California). Studia i mondi virtuali dei videogiochi come strumenti di mediazione del pensiero, ovvero come ambienti artificiali e interattivi in cui nozioni filosofiche, visioni di mondo ed esperimenti di pensiero possono essere esplorati, manipolati e comunicati oggettivamente. Tra i suoi lavori più conosciuti si annoverano i videogiochi "Tony Tough and the Night of Roasted Moths" (1997), "The Horrendous Parade" (2012) e il libro "Virtual Worlds as Philosophical Tools" (2015).
A philosopher who designs video games and a game designer who is passionate about philosophy (and sometimes neither of those two things), he teaches at the University of Malta and is a lecturer at the Laguna College of Art and Design (California). He studies the virtual worlds of video games as tools for meditation of thought, or rather as artificial and interactive environments in which philosophical notions, world visions and thought experiments can be explored, manipulated and objectively communicated. Among his best-known works are the video games "Tony Tough and the Night of Roasted Moths" (1997), "The Horrendous Parade" (2012) and the book "Virtual Worlds as Philosophical Tools" (2015).

Bibliografia

"Virtual Worlds as Philosophical Tools. How to Philosophize with a Digital Hammer", Palgrave Macmillan, 2015
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